Médianevelés A “bútordarab” szimbóluma:
Mennyi időt töltenek a gyermekek a televízió előtt és milyen programokat néznek meg? Egyáltalán a különböző programok, meseműsorok hogyan igazodnak a kis nézők életkorához, ízléséhez, társadalmi helyzetéhez? Ezek az izgalmas kérdések már nagyon régóta foglalkoztatják a külföldi és a magyar kutatókat egyaránt.
A készülék elhelyezése központi kérdés, mivel a televízió nagy mértékben befolyásolja a családi életet. A felmérések szerint a készülék túlnyomó részben a nappali szobában helyezkedik el, így a gyermek is erősen befolyásolja a program kiválasztását, sőt több műsort nemegyszer Ő választ ki.
Egyes gyermekek azért nézik a műsort, mert szüleik is nézik, de ez igaz megfordítva is: a szülők a gyermeke miatt nézik a programot. Kisebb korban a gyermekek több durva filmet néznek szüleik társaságában, mint később. ez nagyrészt azzal magyarázható, hogy a családnak egy készüléke van. A több készülékkel rendelkező családokban kevesebb vita adódik a programok kiválasztása miatt, a gyermekek szívesen nézik a műsorokat saját korcsoportjukba tartozók társaságában. A készülékek ezáltal kisebb csoportokra bontják a családot, s más műsorokkal töltik el az idejüket. A tévékészülékek sok esetben a kora délutáni óráktól egészen hajnalig "nyitva vannak", ezért beszélünk "háttér televíziózásról!"
Gary Steiner megállapítja, hogy a televízió pesztonka szerepet, sőt nevelő szerepet tölt be sok családban.
A szülők ha nem érnek rá a gyermekekkel foglalni csak bekapcsolják a televíziót és az “elektromos dajka” szórakoztatja, neveli, vigyáz rá. E miatt nagyon sok gyermek elmagányosodik, egyetlen barátja a televízió. Minden szabadidejüket kihasználják, hogy a televíziót nézhessék, éppen ezért nem csoda, ha a kisgyermek rosszul alszik, az iskolában fáradt, és a figyelme lankad...
Te hogy látod a televízió nézés problémáját! Esetleg segíthetek? Írj nekem! Várom kérdéseidet, gondolataidat!
|